@ pappa

Ah, som rubriken säger, så är jag faktiskt hos min pappa. Han kom hem från thailand för någon vecka sen, så fick lite presenter idag hihi. Två aaaasfina Ed Hardy t-shirts, en orange & en lila. Och en sjukt nice gul klänning, Ed Hardy de också. Sen ett gulligt litet armband hihi. Jättegulligt!
Och det är så bra, för min pappa har bra klädsmak, alltså riktigt bra. Inte oh leka med asså :D

Menmen, det var inte dit jag ville komma med detta inlägget. Just nu i skolan, så läser vi om judendom & islam. Har prov på islam imorgon, så har hela kvällen suttit och diskuterat massa om det med min pappa och låtsasmamma. Försöker oavbrutet att sätta mig in i en kvinnlig muslims liv. Men ärligt talat, det går inte. Jag förstår inte hur de accepterar sättet de blir behandlade.. Okok, nu kommer jag här, lilla ida - inte insatt eller så och kastar skit på deras religion. Men NEJ, verkligen inte! Faktiskt en av de vettigare religionerna. MEN, deras kvinnosyn, det är den jag har svårt för.
- Varför behöver kvinnor en man som "tar hand om dem"? Jag lovar, kvinnor klarar sig precis lika bra som män om de bara får chansen.
- Är kvinnor mer upphetsande än män, eller varför är det bara kvinnor som ska ha heltäckande kläder? Det går liksom inte riktigt ihop, inte i mina öron. Anser män sig vara som djur, som inte kan hålla tillbaka sina "behov" eller VA? o.o
Det låter fantastiskt konstigt om jag får säga det själv. De blir förtryckta, i min värld blir de otroligt förtryckta. Och de tycker inte det själva, nej för de har inte upplevt något annat. Jag har svårt att tro att det är färre våldtäkter i de muslimska länderna.. Och det är ofta det argumentet man hör från männen, "vi skyddar våra kvinnor". Ah, jo men tjena.
Sen att det står i koranen att kvinnor ska behandlas på det här viset. Visst. Nämn EN kvinnlig muslim som fått chansen att tolka koranen och bli tagen seriöst. Huh, tror inte det finns. Det är bara män som har tolkat koranen, varför skulle de välja att sätta sig själva i sitsen som kvinnorna sitter i? Nej, det är ju bara dumt. Jag tror att de gjort det till sin egen fördel. Antagligen inte medvetet. Det började säkert någonstans, sedan har de andra bara följt samma väg.
Detta är så synd. För de kvinnorna får inte samma chanser i samhället som vi får. Tänk vad de skulle kunna komma med.. Där finns nog talanger, drömmar, som aldrig får en chans att utvecklas till något. Just för att de är dömda till att bara vara kvinnor. Det ska vara en tillgång att vara kvinna, inte någonting annat.

Nu låter jag som världens feminist, men i detta fallet är jag väl det. Jag tycker kvinnor ska behandlas precis likadant som män, inte bättre inte sämre.
Var bara tvungen att få ur mig detta någonstans heh. Nu är mitt utbrott över :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback